مادر من اقدس

این سایت رو برای فعالیت های مادرم راه اندازی کردم تا در آینده همه بدونند مادران ما چه می کردند و چه احساسی داشتند

مادر من اقدس

این سایت رو برای فعالیت های مادرم راه اندازی کردم تا در آینده همه بدونند مادران ما چه می کردند و چه احساسی داشتند

مادر من اقدس

این سایت رو برای فعالیت های مادرم راه اندازی کردم تا در آینده همه بدونند مادران ما چه می کردند و چه احساسی داشتند.

مکش آن آهـــوی مشکـــین مـــرا ای صــیاد
شرم از آن چشم سیه دار و مبندش به کمند

-------------------------------------------------


در ره منـــزل لیلی که خطــرهاست در آن
شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

روغن جوش مخصوص شب های چراغ برات

دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۶ ب.ظ

روغن جوشی یک نوع نان است

مادرم میگه: در زمان قدیم روغن جوشی و حلوا برای شب های برات (سه شب سرخاک ها شب 11و12و13 شعبان) تهیه می کردند خودشان با دست خودشان و وقتی آماده می شد می بردند سر خاک و بعد از اینکه مردم بر سر خاک (قبر) می آمدند مقداری حلوا و یک عدد روغن جوش برمی داشتند و فاتحه می خواندند ما هم روش مادرمان را پیش گرفتیم و الان داریم درست می کنیم

مواد اولیه: آرد و مایع خمیر و آب و یا خمیر آماده از نانوایی و مقداری شکر

شکر فقط بعد از سرخ کردن خمیر ساده استفاده میشه که نان سرخ شده رو داخل شکر قرار میدهند.

مادر من


روغن جوش دست پخت مادر من

روغن جوش


مادرم میگه:

قبلاً مادر من (بی بی فاطمه) فقط خمیر را پهن می کرد و آن را در روغن سرخ قرار می داد ولی من بیاد مادر و پدرم و شوهرم که خدا رحمتشان کند آن را قالب می زنم تا یک شکل تر بشه و برای بچه های امروزی هم خوش آیندتر بشه

پهن کردن خمیر


بچه ها هم در کنار مادر بزرگ ها مشغول به ساخت خمیر و زواله نان جوشی هستند

کمک کردن بچه ها

یاسین هم که خمیرش برای پختن آماده میشه کنار دیگر زواله های خمیر قرار میده


یاسین


این هم ساخته های یاسین !


 اینم مادرم در حال آماده کردن نان روغن جوش

مادر من


مادرم در حال سرخ کردن با روغن

سرخ کردن روغن جوش


بعد از سرخ کردن نان روغنی را در شکر می خوابانیم

شکر خواباندن


قبل از قرار دادن در شکر

قبل از شکرین شدن


بعد از قرار دادن در شکر

بعداز شکرین شدن


مادرم میگه: اینجوری که پیش میره فکر نکنم نسل های بعد از شما این نوع نان ها را ببینند و بپزند این هم مثل خیلی چیزهای دیگه فقط توی نسل من و مادر و مادربزرگم میمونه و بعدا به تاریخ می پیونده

سخن آخر اینکه: این غذا بسیار مقویه و برای صبحانه و عصرانه و یا یک شام ساده میتونه استفاده شه.

برای صبحانه همراه بچه ها برای مدرسه عالیه نه ترش میشه و نه خراب و شیرینه!

میتونه بدون قند و شکر هم استفاده شه




۹۴/۰۳/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
بهزاد عباسی

نظرات  (۳)

خیلی عالیه بهزاد جون
مجید
پاسخ:
ممنون مجید جان 
سلام ممنون از برنامه آموزنده شما به امید تداوم

آفرین بر شما که در حفظ سنت ها کوشا هستید. این نان یک نان آیینی است که در مراسم مذهبی زرتشتی ها پخته و سرو می شود و به آن سیرو، یا سیروک یا سیروگ گفته می شود. معمولا کمی هم دارچین به همراه شکر روی آن می پاشند و در مراسم گاهنبار که جشن است استفاده می کنند. بعد از مسلمان شدن مردم خراسان این نان فقط در مراسم چراغ برات که یک آیین زرتشتی برای بزرگداشت نیاکان و اموات بوده باقی مانده است. در حالی که در حال حاضر این نان در مراسم های جشن هم دقیقا به همین شیوه ای که مادر گرامی شما می پزند پخته می شود. زرتشتی ها به مراسم بزرگداشت درگذشتگان ، پرسه می گویند و در سال پرسه همگانی می گیرند که این نان از همانجا آمده است. در نقاط دیگر ایران نیز این نان با نام های مختلف همچنان به همین شیوه پخت می شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی